DİKKAT... DİKKAT... DERNEĞİMİZDEN ÖDÜLLÜ MAKALE YARIŞMASI....
 
SATIŞA DEVAM: SIRADA HAYDARPAŞA…SATIŞA DEVAM: SIRADA HAYDARPAŞA…

Tarih: 2012-05-18

Anadolu'dan trenle gelen tahılın depolanıp, gemilere yüklenmesini sağlamak amacıyla 1903 yılında Yap-İşlet-Devret modeliyle gerçekleştirilen Haydarpaşa Limanı ve garı, 5 milyar dolarlık yatırımla şimdi dev bir turizm kompleksine dönüşmeyi bekliyor. Bünyesinde otelleri, kongre salonlarını, alışveriş merkezi ve limanı da barındıran bu turizm kompleksi, Marmararay projesiyle de hafif metro hattına bağlanacak. 

Atatürk devletleştirdi

1889 yılında Sultan İkinci Abdulhamit'ten Yap-İşlet-Devret modeliyle limanın yapım iznini kapan Societe du Port de Haydar Pacha şirketi, limanı 24 yıl işlettikten sonra, Atatürk'ün Cumhuriyet'i ilan etmesinin ardından stratejik konumu göz önüne alınarak, devletleştirilmesine karar verildi. Societe du Port de Haydar Pacha şirketinden 24 Mayıs 1924 tarihinde satın alınmasına karar verilmesinin ardından limanın yönetimi, Türkiye Devlet Demiryolları'na devredildi.

Cumhuriyet'in ilanıyla birlikte stratejik önemi göz önüne alınarak, parası ödenip, devletleştirilmesine karar verildiği liman için hazırlanan yeni proje, şu anda Harem Otogarı'nın bulunduğu bölgenin yeşil alana ayrılmasını öngörüyor.

Haydarpaşa Dönüşüm Projesi'nin hayata geçirilebilmesi için bu devir işlemi yeniden tekrarlanacak. Ancak bu kez, projeyi ihaleye çıkartması için bölge, Devlet Demiryolları'ndan (TCDD) alınarak, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'na devredilecek.

Bu alan, fuar ve festival alanı olarak kullanılacak. Haydarpaşa Garı ve çevresinde bulunan tarihi yapılar, turizm ve ticaret merkezi olacak. Yeni yapılacak binaların yüksekliği garı geçmeyecek. Ayrıca, Haydarpaşa Garı otel olarak da hizmet verecek. Silolar ise kültür ve sanat merkezine dönüşecek.

Geçtiğimiz ay İBB Meclisi'nde 2'nci etap planının da onaylandığı Haydarpaşa Port projesi, prosedürler tamamlandıktan sonra Yap-İşlet-Devret modeliyle ihaleye çıkarılacak. 

Kısaca Tarihi:

Haydarpaşa Liman projesi ilk uygulamaya konduğu 1889'da da Yap-İşlet-Devret modeli benimsenmişti. Özellikle Anadolu'dan İstanbul'a gelen tahılın depolanması ve gemilere yüklenmesi amacıyla 1888 yılında kurulan Anadolu Demiryolu Şirketi'ne mevcut limanı büyütüp, silolar yapması ve işletmesi için izin verildi.

1900 yılında kurulan Societe du Port de Haydar Pacha, limanın ve siloların yapım işini Frankfurt merkezli Ph. Holzmann adlı şirkete verdi. Tesisler 2.5 yılda tamamlandı. Liman alanına büyük bir tahıl silosu, bir depo binası ve tahıl yükleme ünitesi kuruldu. 

1905 yılında da bugün İstanbul'un simgeleri arasında yer alan Haydarpaşa Garı'nın inşaatına başlandı. Garın inşaatı, 1908 yılında tamamlanarak, açıldı. 1908 yılında açılan binanın projesini Otto Ritter ve Helmuth Conu adlı iki Alman mimar üstlendi.

Barok ve Rönasans kanşımı mimari tarzda tasarlanan bina, denize çakılan 21 metre uzunluğundaki 1100 ahşap kazık üzerine inşa edildi. 

Bu Haber 3180 defa okunmuştur.
TELEKOM YETKİLİLİLERİ HESABA ÇEK
VARLIK FONU, PTT’Yİ SATIŞ HAZIRL
ZEYTİNYAĞI SEKTÖRÜ DE YABANCILAR
ÖZELLEŞTİRME SEKTÖRÜ (!) İYİYE G
TELEKOM´DAN GİTME ZAMANI
VARLIK FONU’NA BÜYÜK DEVİR
KÂR EDEN ŞİRKETİ SATTILAR
ÖZELLEŞTİRMENİN YENİ BAŞKANI: AH
ÖZELLEŞTİRME SAHTEKARLARINA MAHK
TP ÖZELLEŞTİRİLDİ
ÖZELLEŞTİRME POLİTİKASI AGRESİFL
ŞEKER STRATEJİK AMA TELEKOM DEĞ
ÖZELLEŞTİRME TORBADAN ÇIKARILDI!
SAADET´TEN ÖZELLEŞTİRME TEPKİSİ
ÖZELLEŞTİRME TORBASI GELİYOR…
195 KURULUŞTA KAMU PAYI KALMADI
MİLLİ PİYANGO NEDEN HALKA ARZ ED
RUSYA´DA ÖZELLEŞTİRME KARŞ
MAHKEME KARARINA RAĞMEN !!!
KAMU-SEN GENEL BAŞKANI KONCUK AÇ
BU KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
 
  Copyright © 2006-2011 Telekomcular Dernegi
Web sitesinde yer alan yazi,resim ve materyaller izinsiz kullanilamaz,kopyalanamaz!