"ARTIK TELGRAFIN TELLERİNE KUŞLAR KONMUYOR- PTT ve Türk Telekom Anıları" isimli kitabımızı NASIL TEMİN EDEBİLİRSİNİZ?
 
AYNI YAZARDAN 2 YORUMAYNI YAZARDAN 2 YORUM

Tarih: 2013-02-04

Aynı kişiden, farklı gazetelerde iki yorum sunuyoruz.

Tevfik Güngör, Güngör Uras'ın müstear ismidir. Sayın Uras Milliyet'te Güngör Uras, Dünya'da Tevfik Güngör imzasıyla yazmakta...

ÖZELLEŞTİRME İHALELERİ BİR SÜRE ERTELENECEK GİBİ

Tevfik GÜNGÖR-Dünya

Başbakan, köprü, otoyol ve Başkent Doğalgaz ihalelerinin, açık artırma sonucu belirlenen fiyatların yeterli olmaması nedeniyle iptal edileceğini belirtti.

Özelleştirme Uygulamaları Hakkındaki Kanun'a göre, ihale sonuçları Özelleştirme Yüksek Kurulu onayından sonra kesinleşir. Özelleştirme Yüksek Kurulu Başbakan'ın başkanlığında 4 bakandan oluşur.

Başbakan ihale sonucu belirleyen fiyatları yeterli bulmadığına göre ihaleler yenilenecek demektir.

Özelleştirme Uygulamaları Hakkındaki Kanun'a göre ihaleye çıkarılacak her varlık için, bir "Değer Tespit Komisyonu" kurulur. Bu komisyon özelleştirilecek varlığın en düşük hangi fiyat ile devredilebileceğini belirler. Bu taban fiyat özelleştirme işlemi tamamlanıncaya kadar kimseye açıklanmaz. Sadece ihale komisyonuna bildirilir. Açık anlamı ile açık artırmalarda artırmaya katılanların verdikleri fiyat bu taban fiyatın üzerinde değil ise, komisyon ihaleyi sonuçlandıramaz.

Köprü, otoyol ve doğalgaz ihaleleri de komisyonunun belirlediği taban fiyatın üzerinde gerçekleşmiş olmalı ki, ihale dosyaları kesinleştirilmesi için Yüksek Kurulu Başkanı olarak Başbakan'ın onayına sunmuştur.

Anlaşıldığı kadarı ile özelleştirilecek varlıkların değeri konusunda daha önce belirlenen fiyatın daha sonra düşük olduğu görülmüştür.

*****************************************************************************************************

BAŞBAKAN HAKLI: KÖPRÜ VE OTOYOLLARDAN 20 MİLYAR DOLAR GELİR

Güngör URAS-Milliyet

Köprüler ve otoyollar ihalesini de, Başkent Doğalgaz ihalesini de iptal etmeye Başbakan yetkilidir.

Özelleştirme Uygulamaları Hakkındaki Kanun’a göre, özelleştirme ile ilgili her türlü kararı, Başbakan ve 4 bakandan oluşan Özelleştirme Yüksek Kurulu belirler.

Bu kurul karar vermeden kamu varlıkları özelleştirilemez. Özelleştirme işlemleri bu kurulun kararı olmadan sonuçlandırılamaz.

Köprüler ve otoyollar ile Başkent Doğalgaz ihalelerinin başkanlığını Başbakanın yaptığı Özelleştirme Yüksek Kurulu tarafından iptali kanuna uygundur.

Ancak, önce ihaleye katılmak için, ihaleyi kazandıktan sonra da finansman için büyük harcamalar yapan ve önemli yükler altına girenlerin önemli kayıpları olacak. 

Değer tespitinde hata var

Özelleştirme Uygulamaları Hakkındaki Kanun’a göre ihaleye çıkarılacak her varlık için, bir “değer tespit komisyonu” kurulur. Bu komisyon özelleştirilecek varlığın en düşük ne fiyat ile devredilebileceğini belirler. Bu taban fiyat özelleştirme işlemi tamamlanımcaya kadar kimseye açıklanmaz. Sadece ihale komisyonuna bildirilir. Açık anlamı ile açık artırmalarda artırmaya katılanların verdikleri fiyat bu taban fiyatın üzerinde değil ise, komisyon ihaleyi sonuçlandıramaz.

Demek ki ihaleler, komisyonunun belirlediği taban fiyatın üzerinde gerçekleşmiş ki, Yüksek Kurulu Başkanı olarak Başbakan’ın onayına sunmuş.

Gelelim konunun ruhuna. Köprüler otoyollar özelleştirilmeli mi, özelleştirilecek ise fiyatı ne olmalı?

Satmadan da para bulunur

* Karayolu ve geçiş haklarının satışı, imtiyaz ve iltizam olarak adlandırılır. Satılan köprüler ve karayolları devlet tarafından vergi gelirleri ile yapılmıştır. Devletin Karayolları adında başarılı bir birimi vardır. Bu birim, yılların birikimi ve teşkilatlanması ile köprülere ve yollara çok iyi bakmakta, yenilerini yapmakta, yaptırmaktadır.

Köprüleri ve otoyolları satın alacakların benzer bir teşkilatı kurarak aynı kalitede kamu hizmeti verme  imkanları sınırlıdır. Kaldı ki, ihaleye girenlerin amacı kamu hizmeti değil, paradan para kazanmaktır.

* Günümüzde bütçeye gelir sağlama arayışında Hükümetin illa da köprüleri ve otoyolları özelleştirmesi (satması) gerekmez. Bu satıştan beklenen gelir, köprü ve otoyol geliri karşılığı çıkarılacak borç senetleri ile kolayca sağlanır.

* Bütün bunlara rağmen satış yapılacak ise kamu varlıklarının değerinin altında satılmaması gerekir. Bu açıdan Başbakan Sayın  Erdoğan’ın müdahalesi geç kalmış olsa da yerinde bir müdahaledir. Köprüler ve otoyollar 20 milyar dolara satılabilir. Bunun için ise,

(1) paket bütün halinde değil, parçalanarak ihaleye çıkarılmalıdır.

(2) İhalede fiyat yanında ihaleyi kazanacakların köprü ve otoyol bakım ve işletme konusundaki becerileri de dikkate alınmalı, Karayolları’nın bugüne kadar çok iyi yürüttüğü hizmetleri yürütecek şekilde işletme ve bakım birimleri oluşturmaları şartı getirilmelidir.

Bu Haber 986 defa okunmuştur.
TELEKOM´DAN GİTME ZAMANI
VARLIK FONU’NA BÜYÜK DEVİR
KÂR EDEN ŞİRKETİ SATTILAR
ÖZELLEŞTİRMENİN YENİ BAŞKANI: AH
ÖZELLEŞTİRME SAHTEKARLARINA MAHK
TP ÖZELLEŞTİRİLDİ
ÖZELLEŞTİRME POLİTİKASI AGRESİFL
ŞEKER STRATEJİK AMA TELEKOM DEĞ
ÖZELLEŞTİRME TORBADAN ÇIKARILDI!
SAADET´TEN ÖZELLEŞTİRME TEPKİSİ
ÖZELLEŞTİRME TORBASI GELİYOR…
195 KURULUŞTA KAMU PAYI KALMADI
MİLLİ PİYANGO NEDEN HALKA ARZ ED
RUSYA´DA ÖZELLEŞTİRME KARŞ
MAHKEME KARARINA RAĞMEN !!!
KAMU-SEN GENEL BAŞKANI KONCUK AÇ
DEVLETLEŞTİRME Mİ BAŞLIYOR?
HAZİNE´YE ÖZELLEŞTİRMEDEN
BİR GARİP ÖZELLEŞTİRME
ÖZELLEŞTİRME GELİRİ 67 MİLYAR DO
BU KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
 
  Copyright © 2006-2011 Telekomcular Dernegi
Web sitesinde yer alan yazi,resim ve materyaller izinsiz kullanilamaz,kopyalanamaz!