"ARTIK TELGRAFIN TELLERİNE KUŞLAR KONMUYOR- PTT ve Türk Telekom Anıları" isimli kitabımızı NASIL TEMİN EDEBİLİRSİNİZ?
 
TELEKOMÜNİKASYON DÜŞLERİTELEKOMÜNİKASYON DÜŞLERİ

Tarih: 2009-01-15

TELEKOMÜNİKASYON DÜŞLERİMİZ. Gelin bir düş kuralım… Varsayalım ki herhangi bir devlet herhangi bir kamu kuruluşuna verdiği bütün imtiyazları (lisansları) rekabete açmayarak serbestleşmenin tam (full) olarak uygulandığının zannedildiği bir pazarda aynen rakip şirketler gibi özel hukuk yasalarına tabii olarak, girmeye çalıştığımız Avrupa Birliği (AB) ni kuran Roma Anlaşması Madde 90 hükmüne göre pazardaki özel şirketler ile rekabet ederek diğer kuruluşlar gibi hizmet vermek üzere görevlendirmiş olsun. Yani bir tarafta kamuya ait olan herhangi bir şirket AB üye devletleri Fransa, İsveç, İzlanda gibi ülkelerdeki aynı paraleldeki şirketler gibi hala kamu ağırlıklı ama serbest rekabet ilkelerine sahip bir ticari konumu olsun. Büyüklüğü 2003 yılından bu yana hep yıllık %14 (CAGR) olarak büyüyerek 17,7 Milyar $ a ulaşan pazarda hala kamunun elinde olan bu ülkedeki herhangi bir şirketin çalıştığı iş alanı olan telefon pazarında %93 hâkim gücüne karşılık %7 lik bir oranı alternatif operatörlere bırakmış olsun. Yine bu şirketin iş kolunda toplam telefon gelirleri 5,2 Milyar $ lık gelirin %5 i alternatif operatörlere kalsın geriye kalan %95 in karşılığı olan toplam 4.94 Milyar $ ı hala bu rekabet şartları altında çalışan kamu teşebbüsü olarak çalışan şirketin elinde kalmaya devam etsin. Diğer bir deyişle sadece telefon dan yılda 4.94 Milyar $ gelir elde etmeye devam etsin. Ayrıca hizmetlerin pazara sunulmasındaki tarifeleri de AB ortalamalarının en üstünde olsun. Bu ülkede mobil telefonların sonlandırma ücretleri de hala AB değerlerinin çok çok üstünde olan değerlerde olsun ve genişband uygulamalarında da penetrasyon AB nin en az ülkesi olarak %5 lerde kalsın. Yine böyle bir pazarda teknolojik olarak PSTN (Public Switching Telephone Network) yani telefon ağı ile rekabet edecek CSDN (Cable Switching Data Network) yani Kablo-TV ağı ile tam bir yakınsamasızlık (uncovergence) ve uyumsuzluk (incompability) örneği gösterilerek ‘dual investment’ yapılmaya devam edilsin. Böyle bir ortamda 100 kişiye düşen dünya bilgisayar ortalaması 10,6 iken bu ülkede 5,7, İnternet host oranı dünya ortalamasında 1000 kişide 82 iken bu ülkede 32,7 olsun. AB ile kıyaslandığında bu rakamlar daha da aşağıda olmaya devam etsin. Sabit telefon oranı ise geleneksellikten gelen bir pazar yaklaşımı ile %25 de kalsın ve bu oran hala AB nin yarısı olmaya devam etsin. Böyle bir pazarda çalışan şirket personel sayısının birçok ülke ordusundan daha büyük iddialarının olmadığı bir ortamda 63.411 adet çalışanını hiçbir yere göndermeyerek yeni teknolojilere göre eğitmiş ve benzer şirketlerin 37.035 kişiye ödediği 1.823.820 YTL/YIL personel giderine karşın 63.411 kişiye 1.553.197.414 YTL/YIL ödesin. Zaten 63.411 kişinin başka kuruluşlara nakil olabilecek toplam 24.000 çalışanının nakil olmasının yıllık maliyetinin de yaklaşık 1 milyar $ net maaşa tekabül ettiği ve iş gücü zafiyeti oluşturacağı da bilinmiş olsun. Tüm yukarıdaki koşulları sağlayan bir şirket AB hukuk normlarına göre serbest pazarda çalışan bir kamu teşebbüsü olsaydı bile şu ana kadar neler başarırdı biliyor musunuz? 1. Yeni Nesil Sabit Hizmetlerini (NGN) başarılı bir şekilde uygulardı. 2. IPTV ağları ile tüm ülkeyi örerdi. 3. XDSL ailesinin penetrasyonunu %5 den AB ortalamasına yaklaştırırdı. AB nin ' Broadband to All' yaklaşımını her alanda uygulamaya sokardı. 4. Sabit telefon ağları üzerinden süreye bağlı ücretlendirme sistemini getirirdi. 5. Tarifelerde optimizasyon sağlayarak herkesin ödenebilir fiyattan (affordable) hizmet almasını sağlardı. 6. Tüm sabit ağ alt yapısının yönetimi olan TMN i kurarak Mobil ve UMTH operatörleri de bu kapsam içine alırdı. 7. SIP haberleşme altyapısını tüm ülkeye yayardı. 8. Sayısal TV alt yapısını kablo, karasal ve uydular üzerinden kurardı. 9. Mobil- PSTN-Kablo TV yakınsamasını (convergence) sağlardı. 10. Kablo- TV altyapısını PSTN ve PSDN ile rekabete sokardı ve Kablo TV üzerindeki yaklaşık 3 milyon kapasiteli telefon alt yapısını kullanıcıların hizmetine açarak Kablo İnternet alt yapısı olan lokasyonları geniş band İnternet erişimine açardı. 11. Kent Yönetim Sistemlerine (KYS) entegre olarak şebeke optimizasyonunu sağlardı. 12. 3G uygulamaları ile pazara etkin olarak girerdi. 13. Acil durum haberleşme ağı altyapısı olarak APCO veya TETRA ağlarını tüm ülkeye yayardı. 14. Kablo-TV ağının gerçek bir CDN (Cable Data Network) olarak düşünülerek rekabete açardı. 15. WiMax lisansını alarak XDSL ile alternatifli olarak pazara sürerdi. 16. Telefon rehberlerini kağıt veya CD olarak kullanıcıların hizmetine sunardı. 17. Maliyet uyumlu tarifelendirme sistemlerine geçilerek hesap ayrıştırılmasını tamamlardı. 18. Yatırımlarını modern ülkelerde olduğu gibi gelirlerin %20 oranına yükseltirdi. 19. Ar-Ge ve sonuçta Ür-Ge (Üretim-Geliştirme) yapardı. 20. Ülkeyi bir uluslar arası kablo ve uydu (hub) haline getirirdi. 21. Fiber-optik kablo uzunluğunu tüm ülkede 2001 deki 118 Bin Km değerinden 500 Bin Km ye çıkarırdı. Bütün Avrupa'da serbest ekonomik pazarlar bu ünlü Roma Antlaşması Madde 90 ' a göre şekillenirken bu tip pazarların ünlü İngiliz yazar Thomas Carlye’ nin“İktisat Hüzün İlmidir” sözüne uygun bir şekilde oluşması, işsizliğin %10.9 a çıktığı aşikar olan bir ülke ekonomisinde ortaya çıkması ne kadar hüzün verici değil mi? Not: AB yi kuran Roma Anlaşması Madde 90 : 1. Kamu teşebbüsleri ve üye Devletlerin özel veya münhasır haklar tanıdığı teşebbüslerle ilgili olarak Üye Devletler, iş bu Antlaşma'da yer alan, özellikle 7 ve 85 ila 90. Maddelerde öngörülen kurallara aykırı hiçbir tedbir alamaz ve mevcut olanları da devam ettiremez. 2. Genel ekonomik çıkarlara ilişkin hizmetleri yürütmekle görevli veya mali nitelikli tekel özelliğine sahip teşebbüsler, bu tür kurallar kendilerine verilmiş belirli görevlerin ifasını hukuken veya fiilen engellemedikçe, iş bu Antlaşmada yer alan kurallara, özellikle rekabet ile ilgili kurallara tabiidir. Ticaretin gelişimi Topluluğun çıkarlarına aykırı olabilecek ölçüde etkilenmemelidir. 3. Komisyon, işbu madde hükümlerinin uygulanmasını gözetir ve gerektiğinde uygun direktif veya kararları üye devletlere yöneltir.
Bu Haber 1475 defa okunmuştur.
WHATSAPP BU TELEFONLARDA ÇALIŞMA
BİLİŞİM VADİSİ 100 BİN KİŞİYE İŞ
TRT MÜLAKATI TBMM GÜNDEMİNDE
TURKCELL´İN NET KARINDA BÜYÜK DÜ
VODAFONE SAMSUNG İŞBİRLİĞİ
TÜRK HACKER ALMANYA’DA YAKALANDI
PTT’YE 2500 YENİ PERSONEL ALINAC
YA İSTİKRAR OLMASAYDI
OHAL´LE GELEN BÜYÜK SERVET TRANS
YERLİ ARAMA MOTORU ´FİYASKOO´ ÇI
“GELİYOO” PAZARA GİRDİ
TÜM İNTERNET TRAFİĞİ POLİS TAKİB
SİBER TERÖRLE MÜCADELE
İNTERNETTE EN HIZLI ÜLKELER
İNTERNETE DÜŞMAN OLMAK
BTK 131 FİRMANIN YETKİSİNİ İPTA
TELEKOM SEKTÖRÜNÜN DURUMU ÇALIŞT
TURKCELL GENEL MÜDÜRÜ GSMA YÖNET
FETÖ´NİN BİLİŞİM CASUSLUĞU
TURKcell RUScell mi OLUYOR?
BU KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
 
  Copyright © 2006-2011 Telekomcular Dernegi
Web sitesinde yer alan yazi,resim ve materyaller izinsiz kullanilamaz,kopyalanamaz!