|
Bana“AKP’nin ekonomik programı kısaca nedir” diye sorsalar, yanıtım ÅŸu olurdu: Satmak, ne varsa satmak, her ÅŸeyi satıp savurmak!.. Örnek mi? O kadar çok ki: Halkın malı olan dev kurumlar, sanayi tesisleri, limanlar, köprüler, kamu binaları ve arsaları…
TÜRK TELEKOM, TÜPRAÅž, ERDEMİR, TEKEL, SEKA ve PETKİM gibi büyük sanayi tesisleri, 200’e yakın kamu tesisi, 2.600’den fazla arsa, bina ve lojman… Ve satılanların çoÄŸu AKP iktidarına yakın yerli sermaye ile yabancı ÅŸirketler tarafından kapışıldı.
Peki, bütün bu savurganlık ne için? Sadece 43 milyar dolar için!... 11 yılda satılanlar bunlar…, elde edilen ise sadece 43 milyar dolar!... Oysa bir ihracat seferberliÄŸi, bunun en az iki katını kazandırabilirdi devlete, katma deÄŸer olarak, vergi olarak… Tembel iÅŸi, kısır görüÅŸlülük bu iÅŸte… Kifayetsizlerin iÅŸi ancak bu kadar olur. Öte yandan 1986 yılına kıyaslarsak, özelleÅŸtirme geliri 53,4 milyar dolardır. Bu rakamlara bakınca, ÖzelleÅŸtirmelerin yüzde 80’den fazlasının, AKP döneminde yapılmış olduÄŸunu acıyla görüyoruz.
Son elde kalanlar ise, kurbanlık koyun gibi sıralarını bekliyor: Bugün itibariyle özelleÅŸtirme programında 21 kuruluÅŸ bulunuyor. Bu kuruluÅŸların 10'unda kamu payı yüzde 50'nin üzerinde... Ayrıca 795 taşınmaz, 38 tesis, 2 liman, 8 otoyol, 2 boÄŸaz köprüsü ile ÅŸans oyunları lisans hakkı var. Somut örnekler de vereyim: THY var… Milli Piyango, REYTEK Tütün Sanayi ve Ticaret AÅž'de bulunan yüzde 48 oranında kamu hissesi, enerji dağıtım ÅŸebekelerinin özelleÅŸtirilmesi var! TCDD’nin özelleÅŸtirilmesi çalışmaları da hızlandırıldı. Sonra Türk Åžeker'e ait KırÅŸehir, NevÅŸehir, Ankara, Erzurum, MuÅŸ, Balıkesir ve Tokat'taki bazı taşınmazlar, kamuya ait sosyal tesisler var.
Velhasıl AKP iktidarı, hayırsız bir evlat gibi, ata mirasını, kime olursa olsun, satmaya, elden çıkarmaya doymuyor. DoÄŸru dürüst ekonomik hesap yapmıyor, bugün ve yarın doÄŸacak olumsuz etkileri düÅŸünmüyor. İktidarı, kamu malını hesapsızca satmak üzerine kurulu!
‘***’
Temmuz 2013… Maliye Bakanı Mehmet ÅžimÅŸek, Dicle Elektrik Dağıtım AÅž ve Dicle Elektrik Perakende Satış AÅž’nin devir teslim töreninde yaptığı konuÅŸmada, özelleÅŸtirmelerin “fayda”larını sıralıyor: “Her ÅŸeyden önce yatırımın yükünü artık özel sektör çekecek. Dolayısıyla devletin geliri daha çok eÄŸitime, saÄŸlığa, altyapıya gidecek. Yani bir anlamda devletin finansman yükünü özel sektör üstlenmiÅŸ olacak. Ayrıca tüketici açısından çok faydaları var. Ben inanıyorum ki yapılacak bu yatırımlarla ve kayıp kaçağın da azaltılmasıyla bölgede hem sanayicimiz hem de hemÅŸerilerimiz rahatlayacak. Hizmetin kalitesi artacak. Dolayısıyla tüketicimiz, milletimiz, devletimiz, sanayicimiz kazanacak. Bu nedenle dağıtım ÅŸirketlerinin özelleÅŸtirilmesine bir reform olarak bakıyoruz.”
Oysa özelleÅŸtirmeler asla toplumun, kamunun, Türk milletinin lehine bir politika ve uygulama deÄŸildir. ÖzelleÅŸtirme Batı’nın dayatmasıdır, emperyalizmin dayatmasıdır. İç bedhahların, aymazların iÅŸbirliÄŸi ile uygulamaya konulmuÅŸtur. Halkımızın 90 yıllık birikimi, bu yoldan, iç ve dış bedhahlarca paylaşılmıştır, paylaşılmaya da devam ediyor.
Gerçekte özelleÅŸtirmenin çok sayıda ve son derecede olumsuz etkileri vardır. Bunları önceki yazılarımda ortaya koydum, sık sık dönüÅŸler yaptım, hatırlattım. Toplam 26 gözleme -özelleÅŸtirme vakasına- dayanarak belirlediÄŸim bu zarar ve sakıncalar baÅŸlık olarak ÅŸunlardır:
-Arsa spekülasyonu.
-BeÅŸerî sermaye kaybı.
-Borçların kamunun üzerine yıkılması.
-Dış bağımlılığın artması.
-Döviz kaybı.
-Ekonomik yolsuzluk (hortumlama, soygun, rant yaratma, kayırma).
-Gelir kaybı.
-Görevi ihmal.
-Görevi kötüye kullanma.
-Haksız rekabete yol açma.-Halkı kandırma.
-Halkın malının sermaye kesimine aktarılması.
-Hukuk ihlali (usulsüzlük, usulsüz iÅŸlem, sözleÅŸmeye uyulmaması).
-İşsizliği artırma.
-Kamu kaynaklarına zarar verme (halkın malını gasp, devlet malını çarçur etme).
-Kamunun borç yükünü artırma.
-Kamu kaynaklarını peÅŸkeÅŸ çekme.
-Kartel oluÅŸturma. -Pahalılığa yol açma.
-Sermaye stoku kaybı.
-Taahhütlere uymama.
-Tarıma darbe (hayvancılığa darbe. Ulusal güvenliÄŸin tehlikeye atılması).
-Ulusal kaynakların ya da piyasanın yabancıların eline geçmesine sebep olma.
-Üretim kaybı (üretimi durdurma).
-Vergi kaybı.
-Zarara yol açma.
‘***’
AraÅŸtırma sonuçlarına daha sonra kaleme aldığım yazılarımda baÅŸka gözlemlerimi, baÅŸka kanıtları ekledim. Son aylarda, savımı destekleyici pek çok yeni olay yer almaya devam etti medyada. Bunlardan bazılarını da bu yazımda sunuyorum.
1) Kârlı İşletmeler Üstüne Para Verilerek, Borçları Kamuya Yıkılarak ÖzelleÅŸtirildi: Türkiye Elektrik Dağıtım AÅž (TEDAÅž) özelleÅŸtirilirken, bakın neler oldu: Satılan tesislerin devir iÅŸlemleri sırasında usule aykırı iÅŸlemler yapıldı. Hesap oyunları ve muhasebe manevralarıyla TEDAÅž 10 dağıtım ÅŸirketi; kasasında ve banka hesaplarında “unutulan” paralarla, alacakları ve banka hesapları ile, stoklarıyla birlikte satıldı, borçları ise TEDAÅž’a devredildi. Bu yolla devlet 3 milyar 892 milyon TL zarara uÄŸratıldı.
“PeÅŸkeÅŸçi”ler sonunda uyanmış veya tepkilerden ürkmüÅŸ olmalı ki, ihale ÅŸartnamelerini alelacele deÄŸiÅŸtirdiler. Bundan sonraki özelleÅŸtirmelerde ÅŸirketlerin kasalarında bırakılan paralar TEDAÅž’ın borçlarına sayılacak. TBMM KİT Komisyonu, bugüne kadarki paraların özelleÅŸtirilen ÅŸirketleri alanlara “kâr kalmaması” için BaÅŸbakanlık TeftiÅŸ Kurulu’na baÅŸvurmuÅŸ. Bu satırları içi sızlayarak okuyan okurum, muhtemelen ÅŸöyle mırıldanacak: ÖzelleÅŸtirilecek ne kaldı ki… BaÄŸdat harap olduktan sonra!
2) Taahhüdüne Uymayıp ÖzelleÅŸtirme Bedelini Ödemeyene Göz Yumuldu: Balıkesir’deki SEKA fabrikası Türkiye’nin en büyük kâğıt üretim tesisi iken, 2003 yılında 1,1 milyon dolar karşılığında Albayrak Grubu’na satıldı. Ne var ki SEKA fabrikasının özelleÅŸtirme parasının, aradan geçen 10 yılda ödenip ödenmediÄŸi hep tartışıldı. GerçeÄŸi Maliye Bakanı’nın yaptığı bir açıklamadan öÄŸreniyoruz: Albayraklar, borcun 794 bin dolarlık son büyük bölümünü tam 9 yıl sonra 2012’de yatırdı, hiçbir taksiti ödemedi. Mahkemece verilen özelleÅŸtirilmenin iptali kararı ise yapılan yasa deÄŸiÅŸikliÄŸi sayesinde uygulanmadı. Kıyağın boyutlarını görebiliyor musunuz?
3) İşçiler Kapının Önüne Kondu, Gayrimenkuller Hukuka Aykırı Olarak Satışa Çıkarıldı: -1995’de 75 bin kiÅŸinin çalıştığı Türk Telekom’da özelleÅŸtirmenin yapıldığı 2005 yılına kadar personel sayısı 52 bine indirildi. ÖzelleÅŸtirmenin ardından personel kaybı daha da hızlandı. 2012 sonu itibariyle çalışan sayısı sadece 24 bindir. Oysa özelleÅŸtirmeden önce Türk Telekom Yönetim Kurulu BaÅŸkanı “biz elimizde iÅŸten çıkarma planı ile gelmiyoruz. Hiç kimseyi iÅŸten çıkartacak deÄŸiliz” demiÅŸti.
-Türk Telekom Gaziantep’te ve diÄŸer bazı illerde tasarrufunda bulunan gayrimenkulleri satıyor. Oysa, bu satışlar imtiyaz sözleÅŸmesine aykırı. Çünkü Türk Telekom özelleÅŸtirmesi bir varlık satışı deÄŸildi, bir imtiyaz sözleÅŸmesiyle gerçekleÅŸmiÅŸti. Devir sözleÅŸmesi ne arsaların üzerine bina inÅŸa edilmesine, ne de arsaların satılmasına izin veriyordu.
4) Anayasa Mahkemesi AKP’nin hukuka aykırı özelleÅŸtirmelerini iptal etti: 8 Ekim 2013… Danıştay 13. Dairesi’nin, bazı özelleÅŸtirme uygulamalarını durduran kararlarının, Bakanlar Kurulu kararıyla “bypass” edilmesine iliÅŸkin yasal düzenleme, Anayasa Mahkemesi’nce iptal edildi. SeydiÅŸehir Eti Alüminyum, KuÅŸadası Limanı, TÜPRAÅž, SEKA Balıkesir, ÇeÅŸme Limanı özelleÅŸtirilmesi iÅŸlemlerini iptal eden yargı kararlarını kaldıran Bakanlar Kurulu kararı boÅŸa çıkmış oldu.
5) Ekonomimiz ÖzelleÅŸtirme Yoluyla İşgale UÄŸruyor: -Enerji ve maden iÅŸçileri MuÄŸla’daki YataÄŸan, Yeniköy ve Kemerköy termik santralleri ile kömür ocaklarının özelleÅŸtirilmesini protesto ederek direniÅŸe geçiyor. DireniÅŸ çadırı kuran iÅŸçilere, Maden-İş sendikası YataÄŸan Åžube BaÅŸkanı Süleyman Girgin hitap ediyor: “Türk istiklal ve Cumhuriyet’ine kast eden düÅŸmanlar, Türkiye Cumhuriyeti’nin varlıklarını özelleÅŸtirme yalanı ile ele geçirmektedir. Böylece KurtuluÅŸ Savaşı’nda yapamadıklarını ÅŸimdi iÅŸbirlikçileri aracılığı ile yapmaktadırlar. Bu anlamda ülkemizde özelleÅŸtirme, silahsız bir iÅŸgale, ekonomik bir soykırıma dönüÅŸmüÅŸtür. ÖzelleÅŸtirme kesinlikle halkımızın çıkarları için yapılmıyor. Batı’ya verilen taahhütler gereÄŸi, Batı istediÄŸi için yapılıyor.”
-Petrol-İş Sendikası, Jeoloji Mühendisleri Odası, Jeofizik Mühendisleri Odası, Petrol Mühendisleri Odası ile Türkiye Petrol Jeologları DerneÄŸi TBMM’de görüÅŸülmeye baÅŸlanan Türk Petrol Yasa Tasarısı’nı Meclis önünde protesto etti ve “TPAO halkındır, özelleÅŸtirilemez”, “TPAO çokuluslu tekellerin insafına terk edilemez” yazılı pankart açtı.
6) DiÄŸerleri: -Daha önce Sami Ofer’in 3.5 milyar Euro’ya ihalesini aldığı Galataport bu kez, yalnızca birkaç dakika süren ihale sonunda 702 milyon dolara DoÄŸuÅŸ Holding kazandı. Bu satış, basında “yerli peÅŸkeÅŸ” olarak nitelendi. “İstanbul’un en gözde mekânlarından olan bu yeri 702 milyon dolara satmak vatana ihanet midir, deÄŸil midir” diye soranlar oldu.
-ÖzelleÅŸtirmeler maden iÅŸletmelerinde iÅŸ kazalarını artırdı. TMMOB’a baÄŸlı Maden Mühendisleri Odası’na göre “kamu madenciliÄŸinin küçültülmesi ile birlikte iÅŸ kazalarında artışlar yaÅŸandı.
‘***’
AKP iktidara geldiÄŸi 2002 sonlarından bugüne özelleÅŸtirmelere büyük bir hız vermiÅŸtir. Bu uygulama AKP iktidarının Türk milletine attığı en büyük kazıklardan biri olmuÅŸtur. Cumhuriyet’in 90 yıllık birikimi elden çıkarılmakla kalmamış, kayıp sadece trilyonlar deÄŸerindeki sabit sermeyenin el deÄŸiÅŸtirmesi olmamış, özelleÅŸtirmelerle gerek ekonomiye gerek topluma çok büyük zararlar verilmiÅŸtir. Yukarda somut örneklerin kanıtladığı gibi devlet, dolayısıyla halkımız birçok ÅŸekillerde soyulmuÅŸ, halk düÅŸmanları zengin edilmiÅŸtir. Ekonomi çökertilmiÅŸ, dış bağımlılık artmıştır. Hak ve hukuk ayaklar altına alınmış, devlet düzeni bozulmuÅŸtur. Bütün bu zarar ve kayıpların hesabı yapılmadan özelleÅŸtirmelere devam edilmesi ise ayrı bir trajedidir.
|