Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/umitseno/telekomculardernegi.org.tr/ayarlar.php on line 7

Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/umitseno/telekomculardernegi.org.tr/ayarlar.php on line 24

Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/umitseno/telekomculardernegi.org.tr/haberdetayi.php on line 24

Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/umitseno/telekomculardernegi.org.tr/haberdetayi.php on line 27
ETKİN PİYASA GÜCÜ YÖNETMELİĞİ | Telekomcular Derneği
 
 
ETKİN PİYASA GÜCÜ YÖNETMELİĞİETKİN PİYASA GÜCÜ YÖNETMELİĞİ

Tarih: 2009-09-04

1 Eylül 2009 SALI Resmî Gazete Sayı : 27336 YÖNETMELÄ°K Bilgi Teknolojileri ve Ä°letiÅŸim Kurumundan: ELEKTRONÄ°K HABERLEÅžME SEKTÖRÃœNDE ETKÄ°N PÄ°YASA GÃœCÃœNE SAHÄ°P Ä°ÅžLETMECÄ°LER Ä°LE BU Ä°ÅžLETMECÄ°LERE GETÄ°RÄ°LECEK YÃœKÃœMLÃœLÃœKLERÄ°N BELÄ°RLENMESÄ° HAKKINDA YÖNETMELÄ°K BÄ°RÄ°NCÄ° BÖLÃœM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu YönetmeliÄŸin amacı, etkin rekabet ortamının saÄŸlanması için elektronik haberleÅŸme sektöründe pazar analizleri yaparak ilgili pazarın rekabet seviyesini analiz etmek, buna baÄŸlı olarak etkin piyasa gücüne sahip iÅŸletmecilerin ve bu iÅŸletmecilerin tabi olabileceÄŸi yükümlülüklerin belirlenmesine iliÅŸkin usul ve esasları düzenlemektir. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik elektronik haberleÅŸme sektöründe faaliyet gösteren iÅŸletmecileri kapsar. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik HaberleÅŸme Kanununun 6 ve 7 nci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte yer alan; a) Etkin piyasa gücü: Ä°ÅŸletmecinin, ilgili elektronik haberleÅŸme pazarında, tek başına ya da diÄŸer iÅŸletmecilerle birlikte rakiplerinden, kullanıcılarından ve tüketicilerinden fark edilir bir ÅŸekilde bağımsız olarak hareket edebilmesine imkân saÄŸlayan ekonomik gücü, b) Ä°lgili coÄŸrafi pazar: Ä°lgili iÅŸletmecilerin ürün veya hizmetlerine iliÅŸkin arz ve talebin gerçekleÅŸtiÄŸi, rekabet ÅŸartlarının yeterince homojen olduÄŸu ve komÅŸu alanlardaki söz konusu ÅŸartların yeterli derecede farklı olması nedeni ile ayırt edilebilir nitelikte olduÄŸu alanı, c) Ä°lgili pazar: Ãœlkenin tümünde veya bir bölümünde sunulmakta olan belirli bir elektronik haberleÅŸme hizmeti ve onunla yüksek derecede ikame edilebilen diÄŸer elektronik haberleÅŸme hizmetlerinden oluÅŸan pazarı, ç) Ä°lgili ürün/hizmet pazarı: Fiyatları, kullanım amaçları ve iÅŸlevsel özellikleri ile rekabet koÅŸulları veya arz talep yapısı açısından birbirleriyle deÄŸiÅŸtirilebilir ya da ikame edilebilir ürün ve hizmetleri, d) Ä°ÅŸletmeci: Yetkilendirme çerçevesinde elektronik haberleÅŸme hizmeti sunan ve/veya elektronik haberleÅŸme ÅŸebekesi saÄŸlayan ve alt yapısını iÅŸleten ÅŸirketi, e) Kurul: Bilgi Teknolojileri ve Ä°letiÅŸim Kurulunu, f) Kurum: Bilgi Teknolojileri ve Ä°letiÅŸim Kurumunu, ifade eder. Ä°KÄ°NCÄ° BÖLÃœM Pazar Analizi Pazar analizi ilkeleri MADDE 5 – (1) Ä°lgili pazarlarda yapılacak pazar analizlerinde aÅŸağıdaki ilkeler gözetilir: a) Teknolojik tarafsızlık, b) Åžeffaflık, c) Ayrım gözetmeme, ç) Serbest ve etkin rekabet ortamının saÄŸlanması ve korunması. Pazar analizi süreci MADDE 6 – (1) Ä°lgili pazarlarda etkin piyasa gücüne sahip iÅŸletmecilerin belirlenmesi amacıyla Kurum resen ya da en az bir iÅŸletmecinin gerekçeli talebi üzerine pazar analizi yapabilir. Kurum tarafından pazar analizleri en az üç yılda bir yapılır. (2) Pazar analizi süreci aÅŸağıdaki aÅŸamaları içerir: a) Ä°lgili pazarın tanımlanması, b) Ä°lgili pazarın düzenlenme gereksiniminin incelenmesi, c) Ä°lgili pazardaki rekabet seviyesinin analiz edilmesi, ç) Ä°lgili pazarda etkin piyasa gücüne sahip iÅŸletmecilerin belirlenmesi ve d) Ä°lgili pazarda etkin piyasa gücüne sahip olduÄŸu tespit edilen iÅŸletmecilere iliÅŸkin yükümlülük veya yükümlülüklerin belirlenmesi. (3) Kurum pazar analizlerini yürütürken: a) Ä°ÅŸletmecilerden her türlü bilgiyi talep edebilir, b) Tüketici anketlerini, üçüncü taraflarca yürütülen çalışmalar ve incelemeler ile uluslararası kıyaslamaları kullanabilir, c) Pazar analizine yönelik soru formları hazırlayabilir ve bu formları Kurumun internet sitesinde yayımlayabilir, ç) 1 (Bir) aydan az olmamak üzere belirlenecek bir süre tanınarak Rekabet Kurumu ve kamuoyu görüşlerine baÅŸvurur ve bu görüşleri Kurumun internet sitesinde yayımlayabilir. Ä°lgili pazarın tanımlanması MADDE 7 – (1) Ä°lgili pazarın tanımlanması sürecinde ilgili ürün veya hizmet pazarı ile coÄŸrafi pazar boyutları göz önünde bulundurulur. (2) Ä°lgili ürün veya hizmet pazarı tanımlanırken talep ve arz ikamesinin incelenmesi çerçevesinde aÅŸağıdaki unsurlar uygun olduÄŸu ölçüde dikkate alınır: a) Kullanıcılar tarafından ürün veya hizmetlerin iÅŸlevsellik açısından aynı amaçlarla kullanılma imkânı, b) Ãœrün veya hizmetlerin tarife/fiyat açısından birbirine ikame edilebilme imkânı, c) Kullanıcıların bir ürün veya hizmetten diÄŸerine geçerken karşılaÅŸacakları geçiÅŸ maliyetlerinin nicelik ve niteliÄŸi, ç) Kullanıcıların davranışlarına iliÅŸkin geçmiÅŸ veriler, d) Ãœrün veya hizmetlerle birleÅŸtirilerek sunulan diÄŸer ürün veya hizmetler ile talep açısından bunlarla birlikte kullanılmak durumunda olan yardımcı hizmetler, e) Ä°kame edilebilir ürün veya hizmetlere iliÅŸkin geçmiÅŸte görülen tarife/fiyat deÄŸiÅŸimleri ile tarife ÅŸartları, f) Kullanıcı ve iÅŸletmecilerin ürün veya hizmetlere iliÅŸkin geçici olmayan küçük ama belirgin bir fiyat artışına verecekleri muhtemel tepkiye iliÅŸkin öngörüler, g) Potansiyel iÅŸletmecilerin geçici olmayan küçük ama belirgin bir fiyat artışı karşısında makul bir zaman içerisinde ilgili pazara girme olasılığı ve pazara giriÅŸ önündeki yapısal ve hukuki engeller, ÄŸ) Potansiyel veya mevcut iÅŸletmecilerin ilgili pazar içinde deÄŸerlendirilen ürün veya hizmetlerin sunumu için gereken unsurların bir kısmına sahip olması durumunda söz konusu iÅŸletmecilerin ilgili pazarda kârlı bir biçimde faaliyet gösterebilme imkânı. (3) Ä°lgili coÄŸrafi pazar; yerel, bölgesel veya ulusal boyutta tanımlanabilir. Ä°lgili coÄŸrafi pazarın tanımlanmasında talep ve arz ikamesinin incelenmesi çerçevesinde aÅŸağıdaki unsurlar dikkate alınabilir: a) Ä°ÅŸletmecinin hizmet sunmak üzere yetkilendirildiÄŸi alan, b) Ä°ÅŸletmecinin fiili olarak hizmet sunduÄŸu alan, ÅŸebekesinin kapsamı ve potansiyel olarak diÄŸer alanlarda hizmet sunabilme imkânı, c) Ãœrün veya hizmetlerin sunum koÅŸullarının coÄŸrafi kapsama göre gösterdiÄŸi benzerlikler. Ä°lgili pazarda düzenleme gereksinimi MADDE 8 – (1) Pazar analizi sürecinde ilgili piyasanın düzenleme gereksinimine aÅŸağıdaki koÅŸulların birlikte gerçekleÅŸmesi durumunda karar verilerek, pazar analizi sürecine devam edilir. a) Piyasaya giriÅŸ önünde yüksek ve geçici olmayan engel veya engellerin olması, b) Ä°lgili piyasada, pazar yapısının belirli bir dönem içinde kendiliÄŸinden rekabetçi yapıya kavuÅŸacağının beklenmemesi, c) Rekabet kurallarının tek başına uygulanmasının piyasa yapısının bozukluÄŸunu gidermede yetersiz olması. Rekabet seviyesinin analizi MADDE 9 – (1) Ä°lgili pazarda etkin piyasa gücüne sahip iÅŸletmecilerin belirlenmesinde, iÅŸletmecilerin sahip olduÄŸu pazar payları öncelikli kriter olarak kullanılır. Pazar paylarının tespitinde ilgili pazarın özelliklerine göre; gelir, abone sayısı, kullanıcı sayısı, trafik miktarı, iletim kapasitesi, iletim hattı sayısı gibi veriler uygun ve mevcut olduÄŸu ölçüde kullanılır. (2) Ä°lgili pazarda etkin piyasa gücüne sahip iÅŸletmecilerin belirlenmesinde, pazar payı dışında aÅŸağıda yer alan kriterler kullanılabilir: a) Kolayca tekrarlanamayan altyapıların kontrolü, b) Teknolojik avantajlar veya teknolojik üstünlük, c) Dengeleyici alıcı gücünün düşüklüğü veya olmaması, ç) Finansal kaynaklara veya sermaye piyasalarına kolay ve ayrıcalıklı eriÅŸim imkânı, d) Ãœrün veya hizmet çeÅŸitliliÄŸi, e) Ölçek ekonomisi, f) Kapsam ekonomisi, g) Dikey bütünleÅŸme, ÄŸ) GeliÅŸmiÅŸ dağıtım ve satış aÄŸları, h) Potansiyel rekabetin olmaması, ı) GeniÅŸleme önündeki engeller. (3) Ä°ÅŸletmecinin ilgili pazarda diÄŸer iÅŸletmecilerle birlikte etkin piyasa gücüne sahip olduÄŸunun belirlenmesinde aÅŸağıdaki kriterler kullanılabilir: a) Pazarın olgunluk seviyesi, b) Talep yönünde durgun veya düşük büyüme, c) Talebin fiyat esnekliÄŸinin düşüklüğü, ç) Homojen ürün veya hizmetler, d) Maliyet yapılarındaki benzerlik, e) Pazar paylarındaki benzerlik, f) Teknolojik olgunluk ve yenilikçiliÄŸin olmaması, g) Atıl kapasitenin olmaması, ÄŸ) Pazardaki yüksek giriÅŸ engellerinin varlığı, h) Dengeleyici alıcı gücünün düşüklüğü veya olmaması, ı) Potansiyel rekabetin olmaması, i) Ä°ÅŸletmeciler arasındaki resmî veya gayri-resmî baÄŸlantılar, j) Ticari davranışlara karşılık verme mekanizmaları ve fiyat paralellikleri, k) Fiyat rekabetinin olmaması veya düşük olması. (4) Ä°lgili pazarda faaliyet gösteren bir veya birden çok iÅŸletmecinin etkin piyasa gücüne sahip olması durumunda bu pazarda etkin rekabetin bulunmadığı kabul edilir. Yakın iliÅŸkili pazarlar MADDE 10 – (1) Ä°ÅŸletmecinin ilgili pazarda etkin piyasa gücüne sahip olması, pazar yapıları nedeniyle yakın iliÅŸkili olduÄŸu diÄŸer bir pazarda etkili faaliyetler yürütmesi ve bu sayede pazar gücünü artırması sonucunu doÄŸuruyorsa, söz konusu iÅŸletmecinin yakın iliÅŸkili olduÄŸu diÄŸer ilgili pazarda da etkin piyasa gücüne sahip olduÄŸuna karar verilebilir. ÜÇÜNCÃœ BÖLÃœM Etkin Piyasa Gücüne Sahip Ä°ÅŸletmecilere Ä°liÅŸkin Yükümlülükler Ä°ÅŸletmecilere getirilebilecek yükümlülükler MADDE 11 – (1) Kurum, ilgili pazarda etkin piyasa gücüne sahip iÅŸletmecilere, ilgili mevzuattaki hükümler saklı kalmak üzere, aÅŸağıda yer alan yükümlülüklerden birini, birkaçını veya tamamını getirir: a) Åžeffaflık, b) Referans eriÅŸim ve/veya arabaÄŸlantı tekliflerinin yayımlanması, c) Ayrım gözetmeme, ç) Hesap ayrımı, d) EriÅŸim ve/veya arabaÄŸlantı saÄŸlama, e) Tarife kontrolüne tabi olma, f) Maliyet muhasebesi, g) Taşıyıcı seçimi ve önseçimi, ÄŸ) Asgari kiralık hat gurubu hizmetini sunma. Yükümlülüklerin farklılaÅŸtırılması MADDE 12 – (1) Aynı veya farklı pazarlarda etkin piyasa gücüne sahip olan iÅŸletmeciler arasında yükümlülükler açısından farklılaÅŸtırma yapılabilir. FarklılaÅŸtırma, iÅŸletmecilere getirilebilecek yükümlülüklerin seçimi veya seçilmiÅŸ olan yükümlülüklerin uygulama detaylarının farklılığı ÅŸeklinde olabilir. Yükümlülüklerin deÄŸiÅŸtirilmesi ve kaldırılması MADDE 13 – (1) Pazar analizi sonucunda ilgili pazarın yapısına göre, mevcut yükümlülükler deÄŸiÅŸtirilebilir. Kurum, yükümlülüklere iliÅŸkin baÅŸlangıç, deÄŸiÅŸtirilme ve son bulma tarihlerini belirleyebilir. Ä°lgili pazarda etkin piyasa gücüne sahip iÅŸletmeci olmadığına karar verilirse iÅŸletmecilere 11 inci maddede sayılan yükümlülükler getirilmeyerek, mevcut yükümlülükler kaldırılır. DÖRDÃœNCÃœ BÖLÃœM ÇeÅŸitli ve Son Hükümler Yayımlama MADDE 14 – (1) Pazar analizine yönelik kamuoyu görüşü alınmasına iliÅŸkin dokümanlar ile kamuoyu görüşleri sonrası deÄŸerlendirmeleri içeren dokümanlar ve pazar analizleri sonucunda alınan nihai kararlar Kurumun internet sitesinde yayımlanır. Ä°dari ceza ve tedbirler MADDE 15 – (1) Ä°ÅŸletmecilerin bu Yönetmelik hükümlerini ihlal etmeleri halinde 5/9/2004 tarih ve 25574 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Telekomünikasyon Kurumu Tarafından Ä°ÅŸletmecilere Uygulanacak Ä°dari Para Cezaları ile DiÄŸer Müeyyide ve Tedbirler Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır. Atıflar MADDE 16 – (1) DiÄŸer mevzuatta 7/1/2007 tarih ve 26396 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Etkin Piyasa Gücüne Sahip Ä°ÅŸletmecilerin Belirlenmesine Ä°liÅŸkin Usul ve Esaslar Hakkında YönetmeliÄŸe yapılan atıflar, bu YönetmeliÄŸe yapılmış sayılır. Yürürlükten kaldırılan yönetmelik MADDE 17 – (1) 7/1/2007 tarih ve 26396 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Etkin Piyasa Gücüne Sahip Ä°ÅŸletmecilerin Belirlenmesine Ä°liÅŸkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır. Pazar analizlerine iliÅŸkin alınmış olan kararlar GEÇİCÄ° MADDE 1 – (1) Kurum tarafından 2005 ve 2006 yıllarında yapılan pazar analizlerine iliÅŸkin alınmış olan kararlar, aksi yönde Kurul kararı olmadıkça 2009 yılı sonuna kadar geçerliliÄŸini korur. Yürürlük MADDE 18 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bilgi Teknolojileri ve Ä°letiÅŸim Kurulu BaÅŸkanı yürütür.

  
Bu Haber 2976 defa okunmuÅŸtur.
TÃœRK TELEKOM´UN PÄ°LOT GÄ°RÄ°Å
MÄ°MARSÄ°NAN OSB Ä°LE TELEKOM PR
TÃœRK TELEKOM TELEKOMÃœNÄ°KASYON
TÜRK TELEKOM´DA ÇOK ÖNEMLİ
YÄ°NE TÃœRK TELEKOM-YÄ°NE SORU Ã
TELEKOM YÖNETİMİNE ŞAŞIRTAN
ABDULLAH TİVNİKLİ ÖLDÜ
TELEKOM´UN PARALARI NEREYE
TELEKOM ARAŞTIRMA ÖNERGESİ R
TELEKOM VE OGER TBMM GÃœNDEMÄ°ND
CHP SUÇ DUYURUSUNDA BULUNUYOR
VURGUNUN HESABI SORULACAK MI?
YILMAZ ÖZDÄ°L´DEN Ä°BRETL
CUMHURÄ°YET TARÄ°HÄ°NÄ°N EN BÃœY
ÖZELLEŞTİRME DEĞİL TALAN
TÃœRK TELEKOM ARTIK BANKALARIN
DÖVİZDEKİ ARTIŞ TELEKOM´U N
TÜRK TELEKOMA 12 ÖDÜL
GÖZ GÖRE GÖRE TELEKOM VURGUNU
TÜRK TELEKOM’UN BORCU İÇİN
BU KATEGORÄ°DEKÄ° DÄ°ÄžER HABERLER
 
  Copyright © 2006-2011 Telekomcular Dernegi
Web sitesinde yer alan yazi,resim ve materyaller izinsiz kullanilamaz,kopyalanamaz!