BÄ°RLEÅžME ÜZERÄ°NE;
A-BirleÅŸmenin rekabet açısından durumu;
Türk Telekom, düzenlediÄŸi toplantıda Avea ve TTNET servislerini bünyesine kattığını açıkladı. Artık Avea ve TTNet yok. Tek marka;Türk Telekom…
Türk Telekom bunun iÅŸaretlerini 2015 yılında yaptığı kurumsal deÄŸiÅŸikliklerle vermiÅŸti… Ama bu kadar radikal deÄŸiÅŸiklikliklerin gerçekleÅŸtirilmesine ihtimal verilmiyordu… Zira böyle bir deÄŸiÅŸikliÄŸin önünde mevzuat engeli vardı…
Konunun anlaşılması için 2014 yılına gitmek gerekiyor…
2014 yılında; Türk Telekom’un en az %51’inin tek seferde blok olarak satılmasına iliÅŸkin ihale belgelerinin hazırlanmasına esas olmak üzere Rekabet Kurulunca verilen 02.09.2004 tarih ve 04-57/797 sayılı görüÅŸte;
Ä°leride daha rekabetçi bir piyasa yapısına sahip olabilmek için;
1) öncelikle kablo TV altyapısının, bu altyapıya iliÅŸkin mülkiyet ve iÅŸletime dair tüm haklar ile birlikte en geç Türk Telekom’un devir iÅŸlemini takip eden bir yıllık süre zarfında tamamlanmak üzere ayrı bir
tüzel kiÅŸilik haline getirilmesi ve bu tüzel kiÅŸinin kontrolünün devredilmesi;
2) TTNet internet servis saÄŸlayıcılığı faaliyetlerinin, en geç Türk Telekom’un devir tarihini takip eden altı aylık süre zarfında tamamlanmak üzere diÄŸer iÅŸ birimlerden ayrı bir tüzel kiÅŸiliÄŸe kavuÅŸturulması,
3) GSM mobil telekomünikasyon hizmetleri pazarında hakim durumda olan teÅŸebbüsün (Turkcell kastediliyor) Türk Telekom’un kontrolünü ele geçirecek ÅŸekilde ihaleye katılmaması, katılması halinde izin verilmesi için kontrol hakkı veren araçları devretmek zorunda kalabileceÄŸinin ihale ÅŸartnamesinde belirtilmesi, GerektiÄŸi belirtilmiÅŸ,
Avea zaten ayrı bir ÅŸirket olduÄŸu için bu konuda bir görüÅŸ belirtilmesine gerek görülmemiÅŸtir.
Rekabet Kurulunun 21.7.2005 tarih ve 05-48/681-175 sayılı özelleÅŸtirme nihai bildirimi üzerine aldığı kararda da, özelleÅŸtirme belgeleri hazırlanırken Rekabet Kurulunun görüÅŸlerinin tamamının dikkate alındığı hususuna vurgu yapılmıştır.
Özetle, Rekabet Kurumu; Türk Telekom’un özelleÅŸtirilmesi için Kablo tv., Ä°nternet ve GSM hizmetlerinin ayrı ÅŸirketler halinde örgütlenmesi ÅŸartını ortaya koymuÅŸ, bunun sonucunda Kablo Tv ve uydu hizmetleri TÜRKSAT adında ÅŸirketleÅŸerek, bir kamu ÅŸirketi olarak hayatiyetini sürdürmüÅŸ, AVEA Türk Telekom dışında Ä°ÅŸ Bankasının da ortak olduÄŸu ayrı bir ÅŸirket olarak hayatiyetini devam ettirmiÅŸ, Ä°nternet hizmetleri de TTNet adıyla ÅŸirketleÅŸmiÅŸtir.
2015 yılında Türk Telekom Ä°ÅŸ Bankasından Avea hisselerini satın almış ve aynı yıl gerçekleÅŸtirdiÄŸi yapılanma ile Tek Ä°sim ve Tek Åžirket olarak birleÅŸmenin iÅŸaretlerini vermiÅŸtir…
Burada sorulması gereken soru ÅŸudur; Rekabet Kurulu’nun bu kararlarına raÄŸmen, nasıl olmuÅŸtur da Türk Telekom ÅŸirketleri birleÅŸtirme kararı almıştır…
Türk Telekom kamudayken;
Avea reklam broÅŸürlerinin Türk Telekom faturalarıyla gönderilmesini,
Türk Telekom bayilerinin Avea ve TT.net iÅŸlemleri yapmasını,
Hatta Türk Telekom’dan Avea’ya geçici görevli personel gönderilmesini,
Rekabet ihlali gören Rekabet Kurumu böyle bir birleÅŸmeye neden ses çıkarmamaktadır…
Öte yandan; bu uygulama özelleÅŸtirme ihale ÅŸartlarını deÄŸiÅŸtiren bir uygulama olarak bile nitelendirilebilir. Rekabet kurulunun bu kararı nedeni ile, bildiÄŸimiz kadarıyla Telecom Ä°talia Türk Telekom özelleÅŸtirme ihalesine katılmaktan vaz geçmiÅŸtir…
Bu soru cevap beklemektedir…
B-BirleÅŸmenin Vergi açısından durumu;
Bu birleÅŸme, Åžirketlerin vergi mükellefliÄŸini ortadan kaldırıyor mu? BirleÅŸme tüzel kiÅŸilikleri sona erdiriyor mu? Sorularına net bir cevap alamadık.
EÄŸer birleÅŸme tüzel kiÅŸilikleri sonlandırıyorsa, sonuç Türk Telekom açısından son derece cazip.
BTK’nın 2010-2014 yıllarını kapsayan son 5 yıla bakıldığında Türk Telekom toplamda 12.1 milyar TL kar ederken, Avea’nın son 5 yıllık zararı 4 milyar 287 milyon TL’yi bulmuÅŸtu..
Bu dönemde Türk Telekom kârı üzerinden Kurumlar Vergisi beyan etti ve ödedi. Bu dönemde Türk Telekom ve Avea tek ÅŸirket olsaydı (12,1-4,2) 7,9 milyar üzerinden Kurumlar Vergisi ödeyecekti… Bir baÅŸka ifadeyle, 4.2 milyara tekabül eden (4.2*%20) 840 milyon vergiyi ödemeyecekti…
Bu durumda, Türk Telekom önemli bir vergi avantajı elde ediyor. Hazine de önemli bir oranda vergi kaybına uÄŸruyor…
EÄŸer birleÅŸme tüzel kiÅŸilikleri sona erdirmiyorsa, finansal iÅŸ ve iÅŸlemlerin yönetim ve denetiminin çok karmaşık bir hale geleceÄŸi ortada…
C-DiÄŸer Hususlar;
Bu tür birleÅŸmelere bazen karşı çıkan SPK’nın bu birleÅŸmeye ne diyeceÄŸi de ayrı bir konu… BirleÅŸme Türk Telekom hisselerine nasıl yansır, bunlardan kimler yararlanır… Üzerinde durulması gereken hususlar…
LOGO ÜZERÄ°NE
Türk Telekom Logosunu da deÄŸiÅŸtirdi…
Logo, bir ürünün, firmanın ya da hizmetin isminin, harf ve resimsel öÄŸeler kullanılarak sembolleÅŸtirilmesidir. Amblemden farklı olarak ayırt edici özellikler yanında firmanın ismini de yansıtır.
Logo deÄŸiÅŸikliÄŸi gerekli mi idi?
Firmalar büyük sorun yaratmıyorsa logolarını deÄŸiÅŸtirmezler…
Ancak, logoda sorun yaÅŸayan, atılım yapmak, farklılaÅŸtıkları deÄŸiÅŸtikleri imajı vermek isteyen ve sahipleri deÄŸiÅŸen firmalar logolarını deÄŸiÅŸtirirler…
Türk Telekom Logosu çok sade olmayan, karışık bir logo idi… Zaman zaman deÄŸiÅŸtirilmesi gündeme geldi… Ancak müÅŸteriler tarafından tanındığı gerekçesiyle vazgeçildi. ÖzelleÅŸtirmesi gündeme geldiÄŸinde de, özelleÅŸtirme sonrası satın alan ÅŸirket tarafından bu deÄŸiÅŸikliÄŸin yapılmasının uygun olacağı düÅŸüncesiyle bir deÄŸiÅŸiklik yapılmadı…
ÖzelleÅŸtirme sonrası, ismi ve logosunu, Telsim’i alan Vodafone’un yaptığı gibi, hemen deÄŸiÅŸtirilmesi bekleniyordu, ama bu deÄŸiÅŸikliÄŸi 10 sene boyunca yapmadılar…
Åžirketlerin kurumsal olarak tekleÅŸmesi Logo deÄŸiÅŸikliÄŸini zorunlu kıldı ve logoyu deÄŸiÅŸtirdiler…
Madem logo deÄŸiÅŸikliÄŸine gideceklerdi, ismi de deÄŸiÅŸtirmeleri gerekirdi…
Türk Telekom Ä°smi Üzerine;
Biz Telekomcular DerneÄŸi Olarak “Türk Telekom’un özelleÅŸtirilmesi; Bir Talanın Hikayesi” baÅŸlıklı raporumuzda, Türk, Türkiye, Milli gibi isimlerin yalnızca Bakanlar Kurulu kararı ile verilebileceÄŸine vurgu yaptıktan sonra bu konuda ÅŸöyle demiÅŸtik;
“Bugün Türk Telekomünikasyon AÅž’nin müÅŸterilerinden önemli bir bölümü, Åžirketin özelleÅŸtiÄŸinden, bir bölümü de sermayesinin %55’inin yabancılara ait olduÄŸundan haberdar deÄŸildir. Åžirket, ismindeki “TÜRK” kelimesi nedeni ile hâlâ bir kamu ÅŸirketi gibi algılanmakta, kamuya duyulan güvenden yararlanmakta, kendini yenileyememesine, müÅŸteri iliÅŸkilerinde bir geliÅŸme saÄŸlayamamasına raÄŸmen, bu durum, müÅŸterilerince kamu ÅŸirketi olarak algılandığı için hoÅŸgörü ile karşılanmaktadır. Bazı Mülki Amirler bile Türk Telekomünikasyon AÅž’yi bir kamu ÅŸirketi gibi görmekte, yalnızca kamu kuruluÅŸlarının katıldıkları Ä°l Koordinasyon kurullarına Türk Telekom yetkililerini de davet etmektedirler. Bu hatalı algılama, sektörde tam rekabetin gerçekleÅŸmesini engellemekte, yeni oyuncuların pazardan yeterli pay alamamalarına neden olmaktadır. Türk Telekomünikasyon A.Åž, ticaret unvanını ve markasını deÄŸiÅŸtirmeyerek, “Türk’ün adını sömürmektedir.” Harriri’lerin %55 hissesine sahip olduÄŸu, Paul Doany’nin Genel Müdür ve CEO olarak görev yaptığı Türk Telekomünikasyon AÅž’nin ticaret unvanında “Türk” kelimesinin yer alması, bize komik ötesi bir olay olarak gözüküyor. Ayrıca, Osmanlı Meclisi Mebusanında konuÅŸan Rum Mebus BoÅŸo Efendinin, kendisinin Osmanlılıkla alakasının olmadığını vurgulamak için söylediÄŸi cümleyi hatırlatıyor: “Ben ancak Osmanlı Bankası kadar Osmanlıyım”
Kısacası; Türk Telekom da, ancak Harriri’ler kadar Türk’tür. Dolayısıyla hukuki olmayan, hukuki olsa bile etik olmayan, yanlışlığı tartışmasız olan bu komediye bir son verilerek, ÅŸirketin ticaret unvanındaki ve markasındaki “Türk” kelimesi kaldırılmalıdır.”
DemiÅŸtik ve hâlâ bu görüÅŸümüzde ısrarcıyız…
Görsel Olarak Logo
Ä°letiÅŸim Uzmanları Ä°yi Bir Logoda Bulunması gereken hususları ÅŸöyle sıralıyorlar;
1)Logo sade olmalıdır..
2)Uygulaması kolay olmalıdır.
3)Mümkün olduÄŸunca az renkten oluÅŸmalıdır.
Bu ilk üç özellik ÅŸu amaçları saÄŸlamaya yöneliktir; Siyah Beyaz uygulamalarda sorun yaÅŸanmamalıdır. Her çeÅŸit baskı ve kesim tekniÄŸi ile sorunsuz kullanılabilir olmalı, çok küçük ölçülerde ayrıntılar kaybolmamalı, çok büyük ölçülerde dağınık görünmemelidir. Her türlü ölçüde ve yüzeyde okunabilir olmalıdır. ÖrneÄŸin bir araçta giderken bile gördüÄŸünüz logonun kime ait olabileceÄŸini anlayacak kadar sade olmalıdır.
4) Özgün olmalıdır.
BaÅŸka firma ya da ürünlere ait logolar ile karışıklığa sebep vermemeli, hatta çaÄŸrıştırmamalıdır. . Ä°lgili kuruluÅŸun ya da ürünün özelliklerini yansıtmalıdır.
5)Akılda Kalıcı olmalıdır.
6) Logo’nun yazısı bölümü amblem olarak da kullanılmalıdır.
Biz bu konuda yorum yapmayarak kararı size bırakacağız. Sizce Türk Telekom’un logosu bu özellikleri taşıyor mu…
Biz görüÅŸümüzü bu ÅŸekilde ortaya koyduktan sonra Facebook Grubumuza grup üyelerinin bu konudaki yorumları ile sizi baÅŸ baÅŸa bırakıyoruz.
Binnur Çelebi
Ä°çiçe geçen uçgenler teÄŸet geçen ve kendi başına farkli yöne takilan???
TC Mehmet Erhan Erol
türk telekomun türklüÄŸümü kalmışta halen türk telekom markasını kullanıyorlar
Sevda Arslan Toku
Anlamsız geldi bana..
Åžerife Ayhan Semerci
DeÄŸiÅŸecek onca ÅŸey varken ....
Mücahit Can
ÅŸirketi temsil.ediyor ama ihtiyaç varmıydı inÅŸallah çalışan dostlar için iyi olur farklı ücretler ortadan kalkar
Türk telekom yazısı olmayınca bir ÅŸeye benzemiyor
Osman Muzaffer Ayvalı
Anlamsız bir logo. Bu hareketler hafıza oyunları,önce kuruluÅŸtaki personeli yok ederek geçmiÅŸ hafızayı yok etmeye çalıştılar ,bu kafi gelmemiÅŸ ki ÅŸimdide kazımaya uÄŸraşıyorlar . Ä°yi ki bu ihanetleri tarihe yazan bir derneÄŸimiz var
Åžahin KaradaÄŸ
Arsaların satma teÅŸebbüsleri ve bir kısmında baÅŸarılı olmalarından sonra Türk Telekoma artık pek iyimser bakmıyorum. Bu ÅŸirket halen daha eski devlet kurumu olarak eski kimliÄŸi ve eski logosu sayesinde, sanki yine devlet malıymış gibi
TC Mehmet Erhan Erol
AÄŸa babaları öyle istediÄŸinden logoyu deÄŸiÅŸtirdiler
OÄŸuzhan Asiltürk
Zaten tek ÅŸirketti ama 3 ayrı firma gibi yönetiliyordu ÅŸaşırmadım
Şerif Cumhur Işıktel
BirleÅŸmeye çok mu ihtiyaç vardı sanki personelinin maaşını iyilestirsin önce.
Zuhuri Yaman Yaman
Ben logo konusunda yorum yapayım. Kırmızı biraz ters düÅŸmüÅŸ, KeÅŸke TTNET'in turuncusunu koysalardı. Renk geçiÅŸi daha yumuÅŸak olurdu.Okun (Aslında Üçgen) biri ters yönde .Bu da biraz garibime gitti(GeçmiÅŸi yani bizi mi temsil ediyor :)Kısacası avea renkleri esas alınmış gibi
Rifat Ulu
Türk Telekom ofislerini kullanacaklar. TTnet ve Avea ofislerini kapatarak, ya da azaltarak personel ve diÄŸer idari giderleri düÅŸürecekler. Bu birleÅŸme çalışan azaltılmasına neden olabilir. Logo hakkında genel kanaat olumsuz. (twitter'da gündem oldu
Nahit GündoÄŸdu
Kiracı gayrimenkulleri satıyor, logoyu deÄŸiÅŸtiriyor, mülk sahibi bakıyor.
Necati Özhuy
Nihayet özüne dönüyor. Tek bir çatı altında olması gerekiyordu zaten.ama ÅŸuda bir gerçek ne yaparlarsa yapsınlar artık eskisi gibi olmaz altın yumurtlayan tavuk gibi bir kurumu ne hale getirdiler ÅŸimdi her sene zarar gösteriyorlar
Öznur Özçam OÄŸuzoÄŸlu
Önce böldüler Ttnet ve Avea yi hayata geçirdiler simdi yeniden birleÅŸtiriyorlar ne kadar da stratejik kararlar bunlar? logo deÄŸiÅŸmiÅŸ web sayfalarında hala eski logo duruyor, kurumsal iletiÅŸim kavramı 2007 lerde mi oluÅŸmuÅŸtu tam hatırlamıyorum bu ne kurumsallık?
Ibrahim Onay
Türk Telekom logosunun tescilli olduÄŸunu ve deÄŸiÅŸtirileyeceÄŸinin satış sözleÅŸmesinde olduÄŸunu hatırlıyorum. Yanılıyormuyum acaba. Türk telekomun 1995 yılındaki kuruluÅŸundan sonra yaklaşık 6 aylık bir çalışma sonucunda bu logo oluÅŸturulmuÅŸtu.
TC Mehmet Erhan Erol
Parasınıda yapı dairesi ödemiÅŸti
Ibrahim Onay
Logoyu ve Renklerini Ä°modsan olarak bizler hazırladık. Ama parasını kim verdi onu hatırlamıyorum. Renkler için boya firmalarına özel analizler yaptırılmıştı.
Öznur Sakarya
Logo çok boÅŸ geldi.
Ibrahim Onay
Ayrıca KuruluÅŸun adındaki Türk ibaresinin sadece devlet kuruluÅŸları tarafından kullanılacağı yönünde yasal düzenleme olduÄŸu aklımda kalmış.
Ayfer Nizam Can
Hic beÄŸenmedim. Bi anlam cikaramadim.1995 te ilk telekom emeklilerinden biri olarak. Hic begenmedim. A
Sevgi Balcı
Logonunda bir anlamı yok gibi..
Cevdet MenteÅŸ
Ä°ÇÄ°NDEKÄ° MAVÄ°NÄ°N YÖNÜ DEĞİŞMESÄ° LAZIM DAÄ°MA Ä°LERÄ°
Şerif Cumhur Işıktel
Bugün logosunu deÄŸiÅŸtiren yarın adını da degistirir. Oysaki özelleÅŸtirmenin ÅŸartlarında sadece iÅŸletme hakkı vardır.
Ayvaz Nesrin
Tek bir marka olarak hizmet vermesi güzel logo anlamsız olmuÅŸ...
Osman Selami Budak
Logo çok önemli deÄŸil bence ne zırvalasalar olur. Bence adından TÜRK ve renklerden kırmızıyı çıkarsınlar da millet kimin ne mal olduÄŸunu anlasın. ..
TC Ibrahim Soydemir
Türk adını da deÄŸiÅŸtirsinler. Zira T.Telekom Suudi sermayeli mevcut iktidar tarafından yönetilen bir ÅŸirkettir. Türkle Türklükle bir alakası yoktur..
TC Ibrahim Soydemir
Telekomun PSTN kısmı iflas ettiÄŸinden diÄŸer ÅŸirketler birleÅŸtirildi.Bu birleÅŸme ana sözleÅŸme ile devir sözleÅŸmesine aykırıdır.
Ibrahim Onay
Ibrahim Onay Acaba rekabet kurumu bu iÅŸe ne diyecek?
TC Mehmet Erhan Erol
Öyle bir kurum mu var
Ibrahim Onay
Yok mu?
Mücahit Can
Åžimdi asıl soru hangi tv lere ve hangi gazeteler reklam için ne kadar para verilecek keÅŸke bu miktar çalışanlara aktarılması gerekliydi yoksa zarar büyük de kapama çalışmalarımı
Leman Canan
Teyzeler Amcalar hala ptt logosuyla Telekom logosunun arasındaki farkı yeni yeni benimsemiÅŸlerdi .Artık hiç tanımazlar.
Rıdvan Akyıldırım
Eski logosu guzel di
Zuhal Mutlu
Rekabet Kurumu ne oldu? Zaten bunların ayrılmasına neden olan başta bu kurumun kararları idi
Osman Selami Budak
Osman Selami Budak 2000 li yıllarda ortak numara planlamasına bile "haksız rekabet" hükmüyle reddeden Telekom Kurumu ve Rekabet Kurumu bu duruma ne diyor?
Ä°brahim Çalık
Utanmadan TÜRK TELEKOM adını kullanıyorlar. El arabı. Neden Öger Telekom deÄŸil? Tabi kulaÄŸa hoÅŸ gelmiyor ve müÅŸteri kaçar diye. Rakipsiz kartel oldu. Tüm haklarımız haram olsun.
Süheyla Gürbüz
Süheyla Gürbüz Türk Telekom'un , Türkiye'ye devrine kadar içini boÅŸaltma taktiÄŸi . Farklı konumda paramızı toplamaya devam edilecek ......
Mehmet Kose
Geç alınmış bir karar ta başında olması gerekmezmiydi
Ergün Çetin
çlü saç ayaklarını temsilen üçgen mi desem, üst üste getirince yahudi yıldızı oluÅŸturması mı desem, renklerde bir garip komplo teorisi oluÅŸturmasak da buna kim bilir kaç para ödemiÅŸlerdir. logo deÄŸiÅŸikliklerinde genelde duyuru yapılır yarışma açılır i...Daha Fazlasını Gör
TC Sati Baklacı
Bana faydasız vefasız telekomu ben ne yapayım ilgimi çekmiyor artık
Nazif Haykır
Jölelinin aklına gelmiÅŸtir,aylık 55 bin lira maaşı haketmesi lazım !!!
Faik CoÅŸkun
23 yıl önceki Türk Telekom...??!?
Sinan Erol
Eski hali daha iyiydi. Aman neme lazım benim özveriyle çalıştığım Türktelekom yöneticileri ve o vefakar fedakar arkadaÅŸlarım içinde olmadıktan sonra.
Ahmet Oral
Erkek çocuklar evlenince ayrı eve çıkıp ana-babadan ayrı eÅŸiyle birlikte karışanı olmadan yaÅŸamak isterler. Ä°ÅŸler iyi gitmeyince de babasının evine dönüp masrafları azaltmanın yolunu ararlar. Ancak bu defa da gelin-kaynana kavgası baÅŸlar. Bilmem ne demek istediÄŸimi anlatabildim mi?
|