BİLGİ & BİLİŞİM TOPLUMU OLMAK
Hasan TAÅžPINAR
Soru, görüÅŸ ve önerileriniz için; taspinar.hasan@gmail.com
Dünyadaki geliÅŸim süreci özellikle sanayi devrimiyle beraber büyük bir deÄŸiÅŸim içine girmiÅŸtir. Sanayi devriminden sonra elektronik iletiÅŸimin hayata girmesi ile de iÅŸ ve güncel hayatımızda büyük bir deÄŸiÅŸimin baÅŸlattığı herkes tarafından bilinen bir gerçektir.
Bugün kamuoyunda sıkça duyduÄŸumuz Internet kullanımı, e-Devlet, e-Ä°ÅŸ, elektronik imza uygulamaları vb. yüksek teknolojisinin ortaya çıkarttığı kavramlardır.
E-Devlet, elektronik imza, Internet kullanımı vb. “biliÅŸim teknolojileri” kavramı içersinde deÄŸerlendirilmesi gereken uygulamalardır. BiliÅŸim kavramı, bilgi ve elektronik iletiÅŸimin birlikte ifade edilmesi olarak anlaşılabilir. Bilgi ve iletiÅŸimin teknolojik uygulamaları ise bizi devasa boyutta uygulamalara götürür. Bu uygulamalarda bizi adım, adım bilgi toplumuna götürür.
Gerek yukarıdaki uygulamaların oluşturulmasında, gerekse bilgi toplumunun bireylerini bilgiye anında erişmeleri, kurumların otomasyon alt yapılarını (elektronik iletişim alt yapılarını) kurmalarını gerektirir. Otomasyon alt yapılarının kurulması ise aynı zamanda kurumların bilgi katmanlarını oluşturulması demektir.
Kurumların bilgi katmanları, bilgilerin depolandığı, ticari amaçlı iÅŸ veya ticari amaç gütmeyen kamusal uygulamaların gerçekleÅŸtirildiÄŸi bölümdür.
Kurumların bilgi katmanları, veritabanı (Database) ve veri ambarı (Datawarehouse) olarak adlandırılmaktadır. Bireylerin ihtiyacı olan bilgilere, istedikleri anda istedikleri yerden Internet veya özel eriÅŸim ağı Ä°ntranet ten eriÅŸtikleri bölüm bu bölümdür.
Tüm Dünyada özel ya da kamu kurumların oluÅŸturmak istedikleri ve devasa boyutta bilgileri içeren bölüm bu bölümdür.
Bilgi toplumu bireyleri, istedikleri anda bilgiye eriÅŸimini, Dünyanın neresinden ne zaman isterlerse elektronik iletiÅŸim alt yapısını kullanarak kurumların veri katmanlarından gerçekleÅŸtirebilirler. Bu ÅŸekilde davranan bireylerin oluÅŸturduÄŸu topluma da bilgi & biliÅŸim toplumu denir.
Elektronik iletişim alt yapısını kullanarak bilgiye erişim ve kullanım, bireylere zaman tasarrufu, maliyet tasarrufu, şeffaflık gibi katma değerler sağlar.
Bilgiye eriÅŸim zaten baÅŸlı başına bir faydadır. Çünkü bilgi her anlamda kiÅŸilere güç saÄŸlar.
Dünyada toplumlar biliÅŸim toplumu olma yolunda hızla ilerlemektedir. Bizimde Türk toplumu olarak bu konuda oldukça mesafe kat ettiÄŸimiz sevindirici bir gerçektir.
Ülkelerin özel veya kamu olsun tüm kurumlarının ve bireylerinin bilgi teknolojileri imkânlarıyla varacakları hedefler; devletin ÅŸeffaflaÅŸması, vatandaÅŸların hayatlarının kolaylaÅŸması, yaÅŸam kalitesinin artması, iÅŸ hayatlarının hızlı, etkin ve kesintisiz, sürdürülebilmesidir.
|